Het Thuisgevoel
Image default
Zakelijk

Hoog in Google met een SEO specialist

Wanneer je hoog in Google wilt komen, ga je aan de slag met Search Engine Optimization (SEO) of met Search Engine Advertising (SEA). Een website die bovenaan de zoekresultaten in Google staat, verkrijgt de meeste klikken. Om deze reden zijn de plekken op pagina #1 van de zoekresultatenpagina erg gewild. Hoe kom je hoog in Google? Lees er hier alles over.

Om hoog in Google te staan, is het van belang om de online vindbaarheid van een website te vergroten. Er zijn twee manieren om dit doel te bereiken, namelijk SEO en SEA. Het grootste verschil tussen deze twee marketing vormen is dat SEO een eenmalige investering vergt, en SEA continue investeringen. 

SEO (zoekmachine optimalisatie)

Search Engine Optimization omvat het proces van hoge organische posities in Google behalen. De organische zoekresultaten zijn onbetaald. Deze behaal je door een website te optimaliseren. De posities op de #1 zoekresultatenpagina worden door Google bepaald. Google heeft kleine robots, genaamd crawlers, om iedere website op het internet te evalueren. Tijdens het crawlen wordt een website geëvalueerd op honderden factoren. Deze factoren zijn onder te verdelen in content, linkbuilding en techniek. Content en techniek vallen onder on-page SEO en linkbuilding valt onder off-page SEO.

  • On-page factoren: header tags, meta description, meta title, zoekwoorden en de snelheid en de veiligheid van de website.

  • Off-page factoren: NAP, Google Mijn Bedrijf, klantreviews en backlinks.

SEO is een goede methode wanneer je hoog in Google wilt staan voor de lange termijn.

SEA

Search Engine Advertising omvat het proces om hogerop in Google te komen door middel van betaalde zoekresultaten. Het gaat bij deze vorm om betaalde advertenties. Hoe dit werkt? Website eigenaren bieden op een zoekwoord waar zij op willen adverteren. De prijs van de positie wordt bepaald nadat website eigenaren bieden op het zoekwoord. 

Er zijn verschillende kostenmodellen in het geval van SEA. De meest gebruikte is CPC, Cost Per Click. Iedere keer dat een gebruiker op het betaalde zoekresultaat klikt, betaalt de website eigenaar het afgesproken bedrag aan Google. 

SEA is een geschikte methode wanneer je hoog in Google wilt staan voor de korte termijn. Wanneer je stopt met betalen aan Google, sta je niet meer hoog in Google.

Nu je het verschil weet tussen SEO en SEA, is het tijd om een keuze te maken. Een tip: kijk naar de doelstellingen van jouw bedrijf. Hieruit is af te leiden welke methode het meest efficiënt is.

https://ralfvanveen.com/