Het Thuisgevoel
Image default
Bedrijven

Hoe bereikbaar is de klantenservice?

De meeste mensen hebben wel eens telefonisch in de wachtrij gestaan van een klantenservice op moeten wachten op een digitale reactie. Heel vervelend als je snel antwoordt moet hebben op een relatief simpele vraag. Afgelopen jaar heeft een onafhankelijk bedrijf onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van verschillende klantenservices. Bedrijven werden zowel digitaal al telefonisch benaderd. Er werd gekeken naar de keuzemenu’s, de snelheid en de beleefdheid.

 

Algemene resultaten

Als je naar een klantenservice belt duurt het gemiddeld 5 minuten tot je er iemand aan krijgt. Erg lang vonden de onderzoekers. Als je een whatsapp bericht stuurt krijg je het snelste reactie. Mails lieten daarentegen gemiddeld zo’n 72 uur op zich wachten, zeg nu zelf wie wilt er 3 dagen wachten tot ze een mailtje terugkrijgen. Als je een keuzemenu te horen krijgt bestaat deze gemiddeld uit 6 opties, met daarbij 1 of 2 volgmenu’s. Een menu doorlopen kost je gemiddeld een minuut. De meeste klantenservices zijn minimaal 20 uur per week geopend en zijn te bereiken op zaterdagen. De vriendelijkheid viel ook mee. Als je er eindelijk iemand aan krijgt word je wel vaak vriendelijk geholpen. De deskundigheid kan bij sommige bedrijven wel nog wat aandacht verdienen.

 

De toppers

Intertoys en Eneco zijn toch wel echt de voorlopers als het gaat om klantenservice. Intertoys is over het algemeen het beste te bereiken zowel telefonisch als digitaal. Eneco kreeg vooral een goede scoren op de digitale bereikbaarheid. Daarnaast scoorde de Coolblue en Ohra klantenservice erg goed. Onder de telefoonproviders scoorde KPN het beste. Als je naar KPN belt krijg je gemiddeld binnen een minuut iemand aan de telefoon en ze zijn 24/7 te bereiken.

 

De achterblijvers

Een van de grote bedrijven die erg achterblijft is de mediamarkt. Het duurt gemiddeld 13 minuten voordat je iemand aan de telefoon krijgt. Ook de Hunkemöller laat op zich wachten. Daar duurt het gemiddeld een half uur voordat je iemand aan de telefoon krijgt. Gelukkig scoort de mediamarkt digitaal beter. Tele2 is de langzaamste telefoon provider. Het duurt daar gemiddeld 26 minuten voordat je iemand aan de telefoon krijgt.

 

https://web-wings.nl/