3 manieren om slapeloosheid tegen te gaan

 

Veel mensen worstelen nog steeds met slaapproblemen. Problemen die uiteindelijk veel effect kunnen (en zullen) hebben op je dagelijks leven. Je wordt bijvoorbeeld telkens midden in de nacht wakker of komt maar niet in de diepe slaap en rust daarom niet voldoende uit. Dat kan soms komen door stress, maar meermaals komt het doordat je bed en matras niet goed passen bij jou.

 

#1 Kies voor het juiste matras en bed

Hoewel dit wellicht voor de hand ligt, kan dit echt een goede reden zijn dat je met slapeloosheid kampt. Je hebt niet de juiste onderlaag of matras en ligt niet voldoende comfortabel. Als je langere tijd last hebt van slapeloosheid zou je er wellicht veel voor over hebben om dit te verhelpen. Kies dus voor een kwalitatief matras en een goede boxspring om echt tot rust te komen in plaats van de meest voordelige boxspring die je tegenkomt. Doe goede research en besteed ook aandacht aan het matras waarop je ligt. Kies bijvoorbeeld voor een toppers matras om extra comfort te realiseren.

 

#2 Verlaag je stresslevel

Meer dan eens veroorzaakt stress op werk of in je privésfeer dat je niet voldoende uitrust. Je bent bijvoorbeeld overwerkt en maakt je ontzettend druk over het reilen en zeilen van jouw bedrijf of jouw functie. Dit veroorzaakt stress. Hoewel het verlagen van je stresslevel wellicht makkelijker klinkt als gedaan zijn er zeker bewezen oplossingen. Het is belangrijk dat je tot ontspanning komt en zaken loslaat. Dat kan bijvoorbeeld door het uitvoeren van diverse ademhalingsoefeningen. Die zorgen ervoor dat je rustig wordt en dat verlaagt je stressniveau. 

 

#3 Verminder je screentime

Ben je de hele dag op kantoor aan het werk en zit je achter een scherm 8 uur lang? Ga je daar vervolgens ’s avonds weer vrolijk mee door door bijvoorbeeld direct de TV aan te zetten en je smartphone erbij te pakken. Dat vraagt veel van je ogen. Dat kan een effect hebben op je slaapgedrag. Helemaal als je kort voor het slapen nog steeds met je smartphone in je handen zit. Verlaag je screentime en zorg voor een betere ontspanning door bijvoorbeeld te mediteren of te sporten.