Banksy: de kracht van shock value (in marketing)Ben jij fan van moderne kunst, dan is de naam Banksy er één waar jij vast al bekend mee bent. Banksy is namelijk een kunstenaar die bekend staat om controversie. Zo verkocht hij ooit een kunstwerk dat werd versnipperd op het moment dat de veiling voorbij was. Veel mensen hebben een mening over Banksy. Of het nou positief of negatief is, als bedrijf kun je hier enorm veel van leren, aangezien het eigenlijk een verkapte vorm van guerrilla marketing is. We vertellen je hier meer over!
De kracht van BanksyWe zeiden het in de introductie al: de meningen over Banksy zijn enorm verdeeld. Veel mensen vinden het fantastisch dat hij controverse statements durft te maken door zijn kunst en claimen dat dit precies is waar kunst voor is, anderen vinden het juist verzieking van een populair kunstplatform en vinden dat hij mensen geld verschuldigd is. De discussie hierin blijft eigenlijk altijd aan, wat betekent dat Banksy eigenlijk altijd besproken kan worden. Mede doordat Banksy anoniem is, is dit gemakkelijk voor hem te realiseren, aangezien de kritiek nooit direct aan hem gericht is. Het is meer het fenomeen van Banksy – het wordt altijd besproken.
Banksy toepassen in marketingOndanks dat de mening over Banksy verdeeld is, wordt hij altijd besproken. Hierdoor blijft zijn naam altijd genoemd worden: zelfs mensen die niet van kunst houden, weten wie Banksy is. Als bedrijf is het erg handig wanneer het jou lukt ditzelfde te bewerkstelligen. Dit wordt guerrilla marketing genoemd: je zet shock value in om besproken te worden. Shock value creëer je door iets te doen wat controversie oplevert: mensen verwachten niet dat je iets doet – het onverwachtse wordt altijd besproken. Als bedrijf is een kunstwerk versnipperen niet mogelijk, dus moet je out-of-the-box denken. Er zijn namelijk genoeg stunts die je kunt uithalen. Hierbij kun je denken aan terugkerende advertenties via social media, maar ook aan een gaaf graffiti kunstwerk in het openbaar, waar jouw naam aan gekoppeld is. Mensen maken hiervan een foto, delen dit en verspreiden hiermee jouw bedrijf. Of hun mening hierbij nou positief of negatief is, jouw naam wordt in elk geval verspreid en besproken.
Nieuwe Banksy worden?Wil jij guerrilla marketing inzetten met jouw bedrijf, dan zou jij zo maar eens de nieuwe Banksy kunnen zijn. Traffic Today helpt je hier graag bij! Dit marketingbureau beschikt over een jong en enthousiast team dat niet bang is om buiten de lijntjes te denken. Ze komen binnen no-time met de beste ideeën, waardoor jouw bedrijf snel van extra aandacht geniet!
|
https://www.traffictoday.nl/ |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Wat zijn de functies van de QLED Samsung TV? Na de uitvinding van plasma TV’s, LCD TV’s en de variant daarvan, LED TV’s zijn de TV merken blijvend gaan innoveren op het gebied van...
- Zo kun je goedkoper verhuizen Een nieuw huis kopen of huren kost je altijd geld, zoals ook de verhuizing zelf gewoon behoorlijk wat geld kost. Toch kun je wel degelijk...
- Houten jaloezieën zijn echt eigentijds Houten jaloezieën zijn eigenlijk niet alleen een trend van dit moment, maar écht eigentijds. Zo creëer je een natuurlijke sfeer met houten jaloezieën Dan...
- 3 tips die jou helpen met je zoektocht naar jouw ideale tuinmeubel Even ontsnappen aan alle drukte dat verdient elk mens wat mij betreft. Een goed kwalitatief tuinmeubel ondersteund je hierbij en zorgt ervoor dat je je...
- Tover je tuin om tot een wellness center Hou jij er ook zo van om helemaal tot rust te komen in een spa of wellness center? Om na een zware dag of een...
- Inloopdouche: de voor- en nadelen Een echte hype in badkamers zijn inloopdouches. Het is een praktische en moderne toevoeging aan de badkamer. Een inloopdouche is simpelweg een douch waar je...