Om te begrijpen welke elementen er op een goed sales dashboard horen te staan is het eerst handig om te weten wat een sales dashboard is. Een sales dashboard geeft een overzicht van data die bijvoorbeeld de voortgang van een bedrijf doet weergeven. Een sales dashboard staat vol met data over de omzet, verkopen en leads. Voor sommige bedrijven is het lastig om een keuze te maken van welke data zij gebruik gaan maken. Daarom wordt er in deze blog beschreven welke elementen onmisbaar zijn op een goed sales dashboard. De klantenAls bedrijf zijnde is het altijd handig om te weten wie je klanten zijn er waar ze vandaag komen, je moet er tenslotte wel aan kunnen voorkomen. Op een sales dashboard kan worden bijgehouden waar je klanten wonen, werken en hoe de klant tot een conversie is overgegaan. Door bij de houden welke soort klant het meest oplevert kan er een inzicht worden gecreëerd die ervoor zorgt dat toekomstige acties goed zullen werken. De klantprofielen met de meeste potentie verdienen daarin een focus. De omzetEen andere heel belangrijk onderdeel op een sales dashboard is de omzet. Niet alleen de omzet per team, sales per medewerker en de type van verkopen maar ook de gehele omzet van het afgelopen jaar en de voorgaande jaren. Zo kan er eenvoudig worden gevisualiseerd of er een groei te zien is. Ook een schatting van de toekomstige omzet op basis van de huidige data mag niet ontbreken. Zo een voorspelling kan eventuele problemen voorkomen doordat managers op tijd kunnen ingrijpen. Niet alleen de successenNaast alle succes moet er ook gekeken worden naar de “verloren” klanten. Door te kijken naar de reden waarom een persoon niet tot een aankoop is overgegaan kan daar in de toekomst op worden ingespeeld. Het leerzame data wat in de toekomst iets zou kunnen opleveren. Net zoals alle andere mogelijkheden in de toekomst die zouden gevisualiseerd kunnen worden. |
https://voornmedia.nl/een-stappenplan-voor-een-modern-sales-dashboard/ |